The Tempest of Shakespeare in the Construction of the Southamerican Identity in the XXth Century. The Ariel (1900), of J.E. Rodó, and Inglaterra, una fábula (1999), of L. Brizuela
Keywords:
Identity, Intertextual, Post-colonial, Education, DiscourseAbstract
The Argentine and other Bicentennial celebratory events in our Iberoamerican world have prompted a generalized challenge of the concept and meaning of the so- called «american» identity. Shakespeare, the poet that has for a long time defined British cultural identity, in his last play The Tempest seems to provide a wonderful opportunity to examine the impact that his genius caused on the intellectuals that chose to reflect on the problems andissues arising from the complexity of reality all along the xx century within the framework of globalization. In this paper we have sought to single out intertextual relationships between the shakespearean play and some productions in English and Spanish with a view to identify perceptions that were later to enter the colective imaginary of our societies. To such ends we have dwelt on such sources as Roberto Fernandez Retamar, Isak Dinesen, Bruce Chatwin, Lucas Bridges, press & personal interviews (Leopoldo Brizuela) as well. Different editions and performances were explored and both Rodo and Brizuela were read in context with a view to compare their discursive practices from a post-colonial perspective. The developmentof the figure/concept «Ariel» in both texts was studied in order to ascertain its interest in changing educational models.Downloads
Published
2016-04-28
How to Cite
Aparicio, M., & Biasi, S. (2016). The Tempest of Shakespeare in the Construction of the Southamerican Identity in the XXth Century. The Ariel (1900), of J.E. Rodó, and Inglaterra, una fábula (1999), of L. Brizuela. Gramma , 26(55), 17–31. Retrieved from https://p3.usal.edu.ar/index.php/gramma/article/view/3639
Issue
Section
INVESTIGACIÓN
License
CREATIVE COMMONS 2.5
Usted es libre de:
- Compartir - copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra
- hacer obras derivadas
- hacer un uso comercial de esta obra
Bajo las condiciones siguientes:
Atribución — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciante (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o que apoyan el uso que hace de su obra).
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos— Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar muy en claro los términos de la licencia de esta obra. La mejor forma de hacerlo es enlazar a esta página.