LA VIGENCIA DE LAS «AGREGADAS» EN CEREMONIA SECRETA, DE MARCO DENEVI
VALIDITY OF THE “AGREGADAS” IN CEREMONIA SECRETA, BY MARCO DENEVI
Keywords:
agregadas, tiempo, mujeres, vigencia, Marco DeneviAbstract
The imbrication of history in literature is a wellknown reality that has occupied thousands of written pages. However, as time goes by, we can find a certain blurring of that relationship and even its forgetfulness. The recovery of historical realities around literary narratives legitimizes them consolidating their ideas and enables those of us who carry out historical studies to recover from the past not always easily accessible knowledge and knowledge. Greater weight acquires the specificity of the content recovered no longer from facts than from institutes and figures that organized, often, over centuries, certain types of political units and/or their managerial and decisionmaking. In this aspect it will be the “iushistórico” study that will give form and methodology to the concrete approach of that link. In this context, we will record the presentation of the ongoing investigation in which Argentine literature and the History of Law participate in a disciplinary manner. The latter in their colonial traditions will be linked, in the pen of Marco Denevi, the lives of Leonides and Cecilia who will take us to the time, not only contemporary but colonial of these lands, with the aggregates and the role they played in intra and extra domestic social organization. This reinforces the scientific need to observe, in the light of the gender perspective, the encouragement of resistance and resilience of women in leading their lives forward in all times of our history as a country.References
Amar y Borbon, J. (1790). Discurso sobre la educación física y moral de las Mugeres. Imprenta Benito Cano.
Angenot, M. (2010). El discurso social. Los límites históricos de lo pensable y lo decible. Siglo xxi Editores.
Aspell, M. (2010). «Que vida será la mía entre los cristianos después de tantos años que falto del pueblo?». Soldadesas, fortineras y cautivas en las fronteras del siglo XIX. Revista de la Facultad de Derecho [UNC] 1, (1), 23-33.
AA. VV. (1919). Documentos para la Historia argentina. Territorio y población. Padrones de la ciudad y campaña de Buenos Aires (1726-1738-1744). Facultad de Filosofía y Letras. Universidad de Buenos Aires.
AA. VV. (2012). Iglesia San Miguel Arcángel. Declaratoria: MHN, Decreto 2088/1983 Dirección: Bartolomé Mitre N.º 886. En Ciudad Autónoma de Buenos Aires. https://turismoenba.wordpress.com/wpcontent/uploads/2012/01/mhnciudadbsas.pdf
Castagnino, R. H. (1987). Recepción del Académico de Número Don Marco Denevi. Palabras de Apertura. Boletín de la Academia Argentina de Letras. Tomo LII, (203-204). https://www.aal.edu.ar
Denevi, M. (1987). Discurso en su recepción. «El creador en su noche». Boletín de la Academia Argentina de Letras. 52 (203-204), 23-44. https://www.aal.edu.ar
Denevi, M. (1994). Ceremonia secreta. Ediciones Corregidor.
Gutiérrez Aguilera, M. S. (2012). Mujeres agregadas en el Buenos Aires del siglo xviii: caridad y solidaridad. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.64111
Huizinga, J. (1982). El otoño de la Edad Media. Alianza Editorial S. A.
Maingueneau, D. (1996). El ethos y la voz de lo escrito. Versión, (6), 79-92. https://versionojs.xoc.uam.mx/index.php/version/article/view/87
Mariluz Urquijo, J. M. (1987). El horizonte femenino porteño de mediados del Setecientos. Investigaciones y Ensayos,(36). Academia Nacional de la Historia.
Navascués, J. De. (1999). Marco Denevi: de la escritura a la representación. Cuadernos hispanoamericanos, (586), 103-110. https://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmc3b6r2
Piña, C. (1994). Prólogo. En M. Denevi, Ceremonia secreta. Ediciones Corregidor.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CREATIVE COMMONS 4.0 Internacional
Los trabajos publicados en esta revista están bajo Licencia Creative Commons Atribución-NoComercial-CompartirIgual 4.0 Internacional.
Las obras publicadas bajo esta licencia pueden ser compartidas, copiadas y redistribuidas en cualquier medio o formato. Asimismo, se autoriza la adaptación, remezcla, transformación y creación. Tanto el compartir como el adaptar son posibles siempre y cuando se le otorgue el crédito a la obra de forma adecuada, proporcionando un enlace a la licencia e indicando si se han realizado cambios. Asimismo, no es posible realizar un uso comercial del material.