Máquina para el Dolor: Yo-Dios-Naturaleza Identidad y Placer en Un Aprendizaje o El Libro de los Placeres
Keywords:
Identity, Body without Organs, Pain, God, BecomingAbstract
The purpose of this article is to analyze the book Un aprendizaje o el Libro de los Placeres (2003) and the way Lori, its main character, constructs her personality when perceiving herself only through pain in addition to the changes such notion is submitted to. The approach of Deleuze and Guattari in Mil mesetas (2002) and their concept of«body without organs» provide us with clear evidence to interpret the codification the character makes of herself and therefore of the world. The vital suffering that Lori endures helps her to initiate life and also works as a language to be able to tell reality. As the noveldevelops, Lori empties herself, desmembers her ego and gets nearer to a holistic perception of reality. She abandons the stiffness caused by pain and realizes that she is in the world and therefore she will become with it, that she is not only pain but many other things but simultaneously she is only one: if there is pain and pleasure in the world, that will occur to her too. The notion she creates of God and its variations along the book allow her to come closer to the epiphany that her personality is an illusion and that she is not unique, separated from the world but that she herself is reality constantly being. That is the remedy she finds for her suffering: transfering her consciousness from a masochistic body without organs to a bigger body without organs, unique and multiple, from which she thought to be distant.Downloads
Published
2017-10-19
How to Cite
Russo, A. (2017). Máquina para el Dolor: Yo-Dios-Naturaleza Identidad y Placer en Un Aprendizaje o El Libro de los Placeres. Gramma , 27(57), 219–229. Retrieved from https://p3.usal.edu.ar/index.php/gramma/article/view/4081
Issue
Section
TRABAJOS DE CÁTEDRA
License
CREATIVE COMMONS 2.5
Usted es libre de:
- Compartir - copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra
- hacer obras derivadas
- hacer un uso comercial de esta obra
Bajo las condiciones siguientes:
Atribución — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciante (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o que apoyan el uso que hace de su obra).
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos— Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar muy en claro los términos de la licencia de esta obra. La mejor forma de hacerlo es enlazar a esta página.