ANÁLISIS DESDE UNA PERSPECTIVA FEMINISTA DEL CUENTO «DÓNDE ESTÁS CORAZÓN», DE MARIANA ENRÍQUEZ
ANALYSIS FROM A FEMINIST PERSPECTIVE OF THE STORY "DÓNDE ESTÁS CORAZÓN", BY MARIANA ENRÍQUEZ
Keywords:
narrativa, trauma, fetichismo, neofantásticoAbstract
The current argentine narrative production has become a suitable setting for inquiring and depicting multiple realities, whether they be happy, traumatic, filled with anguish, or in urgent need of claim. In this paper, we will analyse the short story "Dónde estás corazón" by Mariana Enríquez (2019). The title points to the topic of searching; however, from a feminist perspective, we will explore the subtle play the author suggests to challenge the traditional figure of the heteropatriarchal culture, such as the mandate of how, when, and whom to love. "Dónde estás corazón" challenges the readers in such a way that they encounter a narrative constructed with the aim of showcasing a story of a young fetishist woman who feels attraction, pleasure, and sexual arousement towards wrecked individuals. However, the story goes beyond that because it takes us to the origin of a marked, condemned, and stolen childhood. Harassment becomes an obsession that returns, time and again, until it destroys and annihilates the character. The character introduces the readers to her reality and urges them to think about how, from childhood, with harassment, observation, and suggestion, the foundations are laid for what can be, or is, a harsh journey laden with contempt, resentments, and the need to break out from the situation. Enríquez offers us a narrative that inclines the readers towards a feeling of harassment and abuse. This story fits within what Jaime Alazraki defines as the “Neofantastic”, which distances itself from traditional fantasy through its modes of representation.References
Alazraki, J. (1983). En busca del unicornio: los cuentos de Julio Cortázar. Gredos.
Bellucci, M. y Rapisardi, F. (2001). Identidad: diversidad y desigualdad en las luchas políticas del presente. Teoría y filosofía política. La recuperación de los clásicos en el debate latinoamericano. CLACSO, s. d., 193-207. https://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/se/20100613045508/14
Drucaroff, E. (2011). Los prisioneros de la torre. Política, relatos y jóvenes en la postdictadura. Emecé.
Enríquez, M. (2019). Los peligros de fumar en la cama. Anagrama.
Gonzales Bermejo, E. (1978). Conversaciones con Cortázar. EDHASA.
Jackson, R. (1986). Fantasy: literatura y subversión. Catálogos editora.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
CREATIVE COMMONS 2.5
Usted es libre de:
- Compartir - copiar, distribuir, ejecutar y comunicar públicamente la obra
- hacer obras derivadas
- hacer un uso comercial de esta obra
Bajo las condiciones siguientes:
Atribución — Debe reconocer los créditos de la obra de la manera especificada por el autor o el licenciante (pero no de una manera que sugiera que tiene su apoyo o que apoyan el uso que hace de su obra).
Entendiendo que:
- Renuncia — Alguna de estas condiciones puede no aplicarse si se obtiene el permiso del titular de los derechos de autor
- Dominio Público — Cuando la obra o alguno de sus elementos se halle en el dominio público según la ley vigente aplicable, esta situación no quedará afectada por la licencia.
- Otros derechos— Los derechos siguientes no quedan afectados por la licencia de ninguna manera:
- Los derechos derivados de usos legítimos u otras limitaciones reconocidas por ley no se ven afectados por lo anterior.
- Los derechos morales del autor;
- Derechos que pueden ostentar otras personas sobre la propia obra o su uso, como por ejemplo derechos de imagen o de privacidad.
- Aviso — Al reutilizar o distribuir la obra, tiene que dejar muy en claro los términos de la licencia de esta obra. La mejor forma de hacerlo es enlazar a esta página.